Eerlijk is eerlijk: veel ouders zijn maar wat blij als het tafeldiploma op zak is. Een kind in groep 5 haalt doorgaans ergens in dat jaar het beruchte papiertje. Alle tafels (van 1 tot en met 10 en soms zelfs tot en met 12) zijn beheerst.
En dan?
Helaas gebeurt het in de praktijk (zowel op scholen als thuis) maar al te vaak dat er helemaal niet meer geoefend wordt voor tafels. Want het is toch net als fietsen? Eens aangeleerd is een kunstje voor het leven?
Helaas werkt dat niet zo. We kunnen dan ook niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om de tafels te blijven oefenen. Waarom dat zo is leggen we in dit artikel uit.
Getalbegrip
Binnen het rekenonderwijs is er één domein dat ‘getalbegrip’ wordt genoemd. Kinderen moeten getalbegrip hebben als voorwaarde voor verder rekenonderwijs. Getalbegrip is in feite uit te leggen als “begrip van getallen” oftewel “weten hoe getallen werken en hoe ze zich tot elkaar verhouden”. Eigenlijk bestaat getalbegrip uit feiten:
- De 1 is een eenheid en 10 keer een 1 maakt een tiental.
- 100 is meer dan 10 (10 keer meer) en 1.000 is meer dan 100 (10 keer meer) en 10 (100 keer meer).
- Het getal 54 ligt tussen de tientallen 50 en 60.
Maar ook de tafels horen bij getalbegrip. Kinderen moeten inzien dat 7 x 7 = 49, maar dat ook direct kunnen opzeggen. Het zou als feit ingeprent moeten zijn, net als de Nederlandse provincies en hun hoofdsteden.
Verder rekenen
Waarom zijn die tafels zo belangrijk? Dat is omdat ze bij het verdere rekenen in groep 6, 7 en 8 steeds weer terugkomen. Niet meer als kale tafelsommen, maar verstopt in diverse andere sommen. Bijvoorbeeld in de volgende domeinen van het rekenonderwijs:
- Rekenen met breuken (bij breuken gelijk maken of breuken delen en vermenigvuldigen heb je tafelkennis nodig)
- Bij het delen van sommen (hoeveel keer 7 kan er van het getal 67 af en wat hou je over?)
- Bij rekenen met het metrieke stelsel (je zet steeds stappen van x10, x100, x1000 of :10, :100 en :1000)
- Geld rekenen en omrekenen van valuta
- Kolomsgewijs vermenigvuldigen en cijferen (45 x 16 = niet veel anders dan 45 x 10 en 45 x 6, waar je dus ook tafels voor nodig hebt)
- Procenten berekenen (een kwestie van blijven vermenigvuldigen en delen)
Onderhouden is minstens zo belangrijk
Het mag duidelijk zijn. Een verdiend tafeldiploma is geen garantie voor de toekomst. Het onderhouden van het tafeldiploma is minstens zo belangrijk als het tafeldiploma behalen. Dit doe je heel makkelijk thuis, door de tafels nog regelmatig op te laten noemen. Ook kun je spelenderwijs de tafels blijven trainen.
Mocht je meer hulp kunnen gebruiken, dan is er door Educazione een reeks boeken ontworpen, waarvan het laatste deel bedoeld is voor de periode ná de tafels. In dit boek komen allerlei sommen voor waar de tafels weliswaar niet direct in voorkomen, maar wel essentieel zijn om tot een goede berekening te komen.
Cannot find required Table