Een boekenbeurt is een soort van spreekbeurt, maar dan over het boek. De meeste scholen hanteren een vast format van vragen die beantwoord moeten worden over het boek, hoe het eruitziet, wie de auteur is en waar het boek over gaat. Ook moeten kinderen hun eigen mening geven over het boek.
Op veel basisscholen wordt vanaf groep 5 echt begonnen met het geven van een boekenbeurt, al kan dit ook eerder of later zijn.
Het houden van een boekenbeurt is onderdeel van het vak taal en valt onder mondeling taalgebruik en spreken en luisteren. De leerkracht beoordeelt niet alleen de presentatie, maar ook de inhoud van de boekenbeurt.
Wil jij je kind helpen er het beste van te maken? Doe dan je voordeel met de 5 tips die we je in dit artikel geven.
#1 Kies een leuk boek
Het begint natuurlijk allemaal met het kiezen van een leuk boek. Welk boek is je kind aan het lezen of welk boek heeft je kind gelezen waar hij of zij nog steeds enthousiast over is? Dat is een perfect uitgangspunt voor de boekenbeurt.
Controleer wel even of er een inschrijflijst is. Soms komt het voor dat er twee leerlingen met hetzelfde boek aan komen en dat kan door de leerkracht vooraf geïnventariseerd zijn. Vraag dit dus even na en zorg altijd voor een goede back-up.
#2 Let op het avi-niveau
Op de basisschool worden avi-niveaus gebruikt. Deze geven het leesniveau aan. Heeft jouw kind avi M6? Dan zal een boek van avi M4 niet de bedoeling kunnen zijn. Ook kan een te hoog gegrepen avi ervoor zorgen dat je kind gefrustreerd raakt.
Niet alle scholen hanteren hier strakke regels in, maar het kan de moeite van het navragen lonen.
In ieder boek is te zien welk avi-niveau het heeft. Soms staat het op de kaft, vaak in het colofon.
#3 Bespreek samen het boek
Heeft je kind een boek gevonden en al gelezen? Dan moeten er nu veel vragen beantwoord worden, zoals:
- Wie is de hoofdpersoon?
- Wat is het probleem?
- Hoe lost de hoofdpersoon het op?
- Wie spelen er nog meer een belangrijke rol in het verhaal?
- Welke gebeurtenissen vond je leuk/ spannend/ romantisch?
Ook moeten kinderen hun mening geven over het boek. Wat vonden ze ervan en waarom vonden ze dat? Het leukste of spannendste stukje mogen ze doorgaans voorlezen, maar dan wel zonder het plot te verklappen. Zeker als een kind tot een cliffhanger kan lezen, zal dit tot een positieve beoordeling leiden, want het maakt anderen nieuwsgierig.
Het kan helpen als je als ouder zelf het boek ook leest. Op die manier kun je er samen met je kind over praten en dat kan je kind helpen bij het beantwoorden van al die vragen.
#4 Laat de presentatie voordoen
Is de boekenbeurt helemaal voorbereid? Laat je kind dan de presentatie aan jou voordoen. Geef nog wat feedback waar je kind iets mee kan, maar geef vooral ook complimenten (liefst net iets meer complimenten dan feedback om het zelfvertrouwen van je kind te doen groeien, zo vlak voor hij of zij de hele klas te woord moet staan).
Het voordoen van de presentatie kan je kind ook helpen om de laatste strubbelingen eruit te halen. Misschien zijn er zinnen die niet lekker lopen, zijn de plaatjes niet goed zichtbaar (die kun je natuurlijk ook altijd vergroot kopiëren en zo laten zien, of via het digibord aan de klas presenteren) of is er iets anders dat hapert. Een generale repetitie kan dus zinvol zijn.
#5 Help niet teveel
De boekenbeurt is van je zoon of dochter, niet van jou. Houd daar rekening mee bij het helpen. Geeft je kind aan dat het alles al kan? Prima, laat vooral gaan. Je kind leert hier zelfstandig door te worden en gaat met verantwoordelijkheid om. Een activiteit als een boekenbeurt is daar het ideale middel voor.
Conclusie
Een boekenbeurt is voor kinderen in groep 5 een hele beleving. Natuurlijk wil jij je kind helpen om er het beste van te maken. Met de tips in dit artikel moet dat zeker lukken. Welke tips zou jij ouders nog willen geven?